Úvod a představení Blenderu
https://www.facebook.com/groups/604477441885453
Představení
Ing.arch. Jiří Philippe Janda
Cíle
Cílem tohoto kurzu je získat dovednosti pro efektivní práci s rozhraním Blenderu, vytváření 3D modelů, aplikaci textur a materiálů, tvorbu animací a práci se světlem a vykreslováním. Zaměření na praktickou práci a projekty, které umožní aplikaci znalosti a dovednosti.
Organizace předmětu
- Přednáška/cvičení
- malé projekty v rámci cvičení
- účast 70%
- Zkouška
- projekty ze semestru (showreel)
- praktická část
Další
- Seznam studentů a zkušenosti s Blenderem
- domluvit odevzdávání (FB, IG, mail…)
- myš, num. klávesnice
Představení programu
- Oficiální web + stažení: https://www.blender.org/
Funkce
- Ukázky:
Blender ShowReel 2022 – Film and TV, Games, VFX and Advertising
Showreel 2022 – 3D Animation / Art – Blender
- Modeling, Rendering, Animation & Rigging, Video Editing, VFX, Compositing, Texturing, and many types of Simulations.
Co probereme
- Blender GUI, přizpůsobení, režimy práce, nastavení add-ons, primitivní objekty, umístění do scény, základní render
- Základy modelování
- Práce s texturami a materiály
- Text
- Grase pencil
- Sculpting a retopologie
- Pokročilé techniky modelování
- Pokročilé techniky texturování
- Osvětlení a scény
- Animace
- Geometry nodes
- Creating visual effects
Důležité odkazy:
Základy Blenderu
Preferences
- Setings, addons, keymap, system, file path
Blender GUI
- Select (LMB, LMB + shift)
- Outliner (Selekce výběr/aktivní prvek)
- Rename (“F2”)
- Show/hide in viewport/render
- 3D Viewport
- Zoom/ orbit (MMB)
- View all (Home)
- View local/global (Num/)
- Postranní panel (“N”), nastavení objektu/pohledu/speciality
- Tools shelf “T” (1 pole, 2 pole, rozšíření s popisem)
- Numpad (“1”, ”3”, ”7” Views ; “5” Persp/Ortho ; CTRL + Numpad
- Camera
- Fly mode (View > Navigation > Fly mode/Walk mode
- Camera to view ( “N” + Camera to view)
- properties
- main (render, output…)
- special (mododifier, particle, material, texture…)
- Areas
- změna velikosti, obsahu, slučování
- Fullscreen mode (CTRL + Space)
- workspace
- Modeling
- Sculpting
- UV Editing
- Texture Paint
- Shading
- Animation
- Rendering
- Compositing
- Geometry Nodes
- Scripting
- animation bar
- play, stop …
- output properties
- Viewport shading
- Wireframe, solid, material, render
- Top bar
- file save …
Objekty a umístění do scény
- Transformace
- Grab “G”
- Rotate “R”
- Scale “S” , problémy s tím spojené (CTRL + A)
- Along axis
- Global (X,Y,Z) / (Shift + X) / Create transformation orientation
- Local (XX, YY, ZZ)
- Fine change (Shift + mouse)
- Snap (Ctrl + mouse)
- gizmo
- local
- global
- Remove (DEL, X + potvrzení)
- Add object to scene (Shift + A)
- Cursor (Shift + LMB), (Shift + C)
- Typy objektů
- Nastavení po vložení do scény “F9”
- shortcuts (odkaz na tabulku)
- mesh object
- verticies, edges, faces
- duplicating objects (Shift +D)