Blender

Úvod a představení Blenderu

Facebook

https://www.facebook.com/groups/604477441885453

Představení

Ing.arch. Jiří Philippe Janda

atelier@jpjanda.cz

www.jpjanda.cz

Cíle

Cílem tohoto kurzu je získat dovednosti pro efektivní práci s rozhraním Blenderu, vytváření 3D modelů, aplikaci textur a materiálů, tvorbu animací a práci se světlem a vykreslováním. Zaměření na praktickou práci a projekty, které umožní aplikaci znalosti a dovednosti.

Organizace předmětu

  • Přednáška/cvičení
    • malé projekty v rámci cvičení
    • účast 70%
  • Zkouška
    • projekty ze semestru (showreel)
    • praktická část

Další

  • Seznam studentů a zkušenosti s Blenderem
  • domluvit odevzdávání (FB, IG, mail…)
  • myš, num. klávesnice

Představení programu

Funkce

  • Ukázky:

Blender ShowReel 2022 – Film and TV, Games, VFX and Advertising

Showreel 2022 – 3D Animation / Art – Blender

  • Modeling, Rendering, Animation & Rigging, Video Editing, VFX, Compositing, Texturing, and many types of Simulations.

Co probereme

  • Blender GUI, přizpůsobení, režimy práce, nastavení add-ons, primitivní objekty, umístění do scény, základní render
  • Základy modelování
  • Práce s texturami a materiály
  • Text
  • Grase pencil
  • Sculpting a retopologie
  • Pokročilé techniky modelování
  • Pokročilé techniky texturování
  • Osvětlení a scény
  • Animace
  • Geometry nodes
  • Creating visual effects

Důležité odkazy:


Základy Blenderu

Preferences

  • Setings, addons, keymap, system, file path

Blender GUI

  • Select (LMB, LMB + shift)
  • Outliner (Selekce výběr/aktivní prvek)
    • Rename (“F2”)
    • Show/hide in viewport/render
  • 3D Viewport
    • Zoom/ orbit (MMB)
    • View all (Home)
    • View local/global (Num/)
    • Postranní panel (“N”), nastavení objektu/pohledu/speciality
  • Tools shelf “T” (1 pole, 2 pole, rozšíření s popisem)
  • Numpad (“1”, ”3”, ”7” Views ; “5” Persp/Ortho ; CTRL + Numpad
  • Camera
    • Fly mode (View > Navigation > Fly mode/Walk mode
    • Camera to view ( “N” + Camera to view)
  • properties
    • main (render, output…)
    • special (mododifier, particle, material, texture…)
  • Areas
    • změna velikosti, obsahu, slučování
    • Fullscreen mode (CTRL + Space)
  • workspace
    • Modeling
    • Sculpting
    • UV Editing
    • Texture Paint
    • Shading
    • Animation
    • Rendering
    • Compositing
    • Geometry Nodes
    • Scripting
  • animation bar
    • play, stop …
    • output properties
  • Viewport shading
    • Wireframe, solid, material, render
  • Top bar
    • file save …

Objekty a umístění do scény

  • Transformace
    • Grab “G”
    • Rotate “R”
    • Scale “S” , problémy s tím spojené (CTRL + A)
  • Along axis
    • Global (X,Y,Z) / (Shift + X) / Create transformation orientation
    • Local (XX, YY, ZZ)
  • Fine change (Shift + mouse)
  • Snap (Ctrl + mouse)
  • gizmo
    • local
    • global
  • Remove (DEL, X + potvrzení)
  • Add object to scene (Shift + A)
  • Cursor (Shift + LMB), (Shift + C)
  • Typy objektů
  • Nastavení po vložení do scény “F9”
  • shortcuts (odkaz na tabulku)
  • mesh object
    • verticies, edges, faces
  • duplicating objects (Shift +D)